2017-07-17

tekeningen en schilderijen door Belgische Kunstenaars over de boogschutters(sport) (DEEL 3)


Edgard Tytgat (1879-1957)
Tytgat groeide op in Brugge en in Brussel. Vanaf 1897 studeerde hij aan de Academie voor Schone Kunsten in Brussel. Hij werd er beïnvloed door het fauvisme en het postimpres-sionisme. Zoals veel van zijn Vlaamse collega's schilderde Tytgat aanvankelijk onder invloed van Paul Cézanne, Pierre Bonnard en Ambroise Vollard in een impressionistische  stijl. Pas na de Eerste Wereldoorlogontwikkelde hij de stijl waarmee hij bekend geworden is. Tytgat sloot zich aan bij de Brabantse fauvisten die zich verenigd hadden rondom Rik Wouters.
Tijdens de Eerste Wereldoorlog verbleef hij in ballingschap te Londen. Daarna vestigde hij zich in de omgeving van Brussel. Zijn schilderwijze evolueerde naar een meer persoonlijke, door het expressionisme en volksprenten uit de 18e en 19e eeuw geïnspireerde stijl. Tytgats favoriete onderwerpen waren het circus, kermissen (met name carrousels), naakten en interieurs. Zijn onderwerpen vond hij in zijn directe omgeving: Brussel, Nijvel en later in Sint-Lambrechts-Woluwe, waar hij vanaf 1924 woonde. In de stijl van Tytgat is de invloed van primitieve volkskunst duidelijk aanwezig. Aan het einde van zijn leven keerde hij zich af van de volkse onderwerpen en schilderde hij meer fantasie-achtige taferelen.
Vanaf 1920 hoorde Tytgat tot de groep van Vlaamse expressionisten rond het tijdschrift Sélection. Zijn werk uit die periode toont de invloed van Gustaaf De Smet.
Naast schilderijen maakte Tytgat ook veel etsen, houtsnedes en boekillustraties, waarbij hij soms zijn eigen teksten schreef.

1926, Herinnering aan een zondag (Olieverf op doek) (116.5 x 89 cm)

Latem en Deurle waren in de jaren 1920 een ontmoetingsplek voor kunstenaars, kunstliefhebbers en schrijvers. Paul-Gustave Van Hecke, felle verdediger van het modernisme in België, bezat aan de oevers van de Leie een buitenverblijf (villa Malpertuis) in Afsnee waar de bevriende kunstenaars altijd welkom waren. Ook toen al internationaal bekende kunstenaars zoals Marc Chagall en Ossip Zadkine kwamen er op bezoek. Op feestdagen wapperde dan de zwart-witte vlag van Gent – de kleuren van de vrijbuiters – aan de luifel van het huis. 


Tytgat stelde op zijn typisch speelse naïef-vertellende manier één van de vele zondagen voor dat kunstenaars er elkaar terugvonden. Marc Chagall en zijn vrouw zitten achteraan in de sloep die wordt bijgestuurd door Léon De Smet. Vooraan in de boot zijn Frits Van den Berghe en Oscar Jespers in een levendig gesprek verwikkeld, terwijl links op de oever Gustave De Smet zijn kunsten toont als boogschutter. Hippolyte Daeye - in een mooi wit pak - helpt Norine Van Hecke aan land, terwijl de gastheer zijn genodigden opwacht met drank en muziek. Edgard Tytgat zelf heeft zich teruggetrokken in de bovenkamer van het landhuis om van daaruit het tafereel te schilderen.





                                       XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX

                                     XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX


Charles Emmanuel Biset (1633-1693), 

1672, The Legend of William Tell (people oil on canvas), 

Koninklijke Musea voor Schone Kunsten van België, Brussel (117.5 × 209 cm)




_______________________________________________


         Edmond Dubrunfaut (1920-2007) (cartonnier de tapisserie), 

        1970-80,  Tir à l'arc, Doornik, België  (290 x 252 cm)



_______________________________________________

Groupe de Cuesmes 68, 1971, Les Hommes et la Vie,  Les Tireurs à l'arc (peinture murale), 

Institut Médico-chirurgical des Mutualités socialistes, Doornik, België



_______________________________________________


        Gustave Adolphe Grau (1873-1919), 

       1904, Cercle sportif de tir à l'arc (Huile sur toile) 

(Sans cadre  94 x 125 cm)   €8,000-€12,000



_______________________________________________

Engelbert van Siclers (1725-1796), 

1784, Koningsschieting van het Sint-Antoniusgilde (nr 451)



_______________________________________________


               affiche Proeft de zeer oude genever 'Vieux d'Anvers, Felix Van Rillaer in 1923,                   Sportimonium Hofstade, Zemst




Affiche publicitaire d'époque cigarettes st michel Tir a l'arc an'1950





Historica, Belgisch (Vlaams) product, de houten pijlen maken en afwerken




Historica, ode aan onze bogen en pijlenmakers


_______________________________________________

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

E.K. SENIOREN Schuttersborden Davy Goedertier

Europees Kampioenschap Seniors model model model IVW = I nternationale V erbroedering der W ipschutters 1 ...