2015-10-15

dinsdag 13 oktober 2015 - Opening van de expo "SCHUTTERSGILDEN IN DE ZWINSTREEK" museum Sincfala Knokke-Heist

De uitnodigingen


De nodige reclame


Eerst en vooral bedank ik Drukkerij Algra Print Vandersmissen 
voor het drukken van de flyers die op het Congres in Woesten 
werden uitgedeeld en de publicaties in de Wipschutter !


Eerst bedank ik de schuttersgilden in de Zwinstreek voor hun medewerking

Met name:

De Koninklijke Gilde van Knokke Sint-Sebastiaan, mijn dank gaat uit naar de 
Hoofdman Dirk Dael en de thesaurier Raphaël Rosseneu maar ook zeker niet te vergeten de rest van de leden en bestuursleden voor de goede ontvangst, ik voelde daar de warmte en kameraadschap zoals ik deze in mijn schuttersgilde in Gent mag waarnemen. Bedankt!

Koninklijke Handbooggilde 'De Duinengalm' Heist a/zee,  Ik bedank de Hoofdman Patrick Vlaminck voor de goede medewerking. Hij is op vakantie en kon daarmee niet aanwezig zijn bij de opening.

Schuttersvereniging Vossenhul Knokke-Heist,  Hier bedank ik de Voorzitter François Raes voor de snelle en vlotte medewerking die pas in de laatste maand nog door mij werd gecontacteerd. Hij heeft zeker meer dan zijn best gedaan om toch nog zoveel mogelijk aan gegevens naar ons door te sturen, en de stukken op de tentoonstelling zijn meer dan de moeite waard om te gaan bezichtigen !


Dudzele de Koninklijke Gilde 'St.-Sebastiaan Eendracht Maakt Macht', Eric Van Neste

Koninklijke- en Keizerlijke Schuttersgilde 
''De Vrye Archiers van Mynheere Sint-Sebastiaen te Sint-Kruis-Brugge'', Séraphin Boúúaert

Sint-Sebastiaansgilde van Aardenburg, Hoofdman Gustaaf de Vriend & Griffier Noël van de Wijnckel

Schuttersvereniging 'De Winnetous' in Sijsele/Damme, Voorzitter Chris Vanden Cantoore

Handboogclub Vrije Schutters Belle Vue Duinbergen, Franky Nobus

Handboogvereniging ‘de Kustvrienden'

Handboogvereniging ‘De Noordschutters'

Ook nog een woord van dank aan hen, waar ik altijd op kan rekenen en die beide een mooie collectie schuttersprijzen van de West-Vlaamse schuttersverenigingen bezitten:
Alain Vyncke    &    Patrick Syx

Wie ik ook zeker niet mag vergeten, de man die oude bogen en pijlen van de liggende wipschutters heeft toegevoegd aan de expo:
Chris Van Esbroeck & de Vlaamse Boogsport Federatie liggende wip (VBFlw)

En tot slot zeker niet te vergeten, deze die er voor gezorgd hebben dat dit verspreid werd naar de vele schutters en verschillende schuttersbonden

Hein Comeyne en zijn team van Vlas; de Federatie van Historische Schuttersgilden & drukkerij Algra Print Vandersmissen voor de publicatie in hun tijdschrift / wipschuttersblad


Marc Goedertier (Nationaal Jeugdvoorzitter)
Jan Morbee (schepen van erfgoed)
Thomas Hoeberigs (Coördinator - Dienst Erfgoed - Sincfala, Museum van de Zwinstreek)
alsook Natalie & Marijke die ervoor zorgden dat alles overzichtelijk en netjes uitgestald staat
Bernard Verhaeghe (fotograaf van dienst)

Etienne Pyfferoen & de Koninklijke Nationale Bond der Belgische Wipschutters (K.N.B.B.W.)

.........................................................



Met meer dan 120 aanwezigen op dinsdagavond 13/10
bij de opening van de tentoonstelling mag ik spreken 
van een geslaagde avond.

Want net op die avond moesten ook de Rode Duivels om 19u45
hun match spelen in de EK-voorronde tegen Bosnië-Herzegovina.
Bosnië-HerzegovinaBelgië werd uiteindelijk een gelijkspel 1-1 







Om 19u15 is het de coordinator van het museum Sincfala, Thomas Hoeberigs 
die iedereen van harte welkom heet en die graag het woord geeft aan de schepen
van erfgoed  JAN  MORBEE.
__________________________________________________________________________________

Beste aanwezigen,

Geachte schepen Daniël De Vlamynck,
Geachte ereschepen Danny Lannoy,
Geachte voorzitter van de Cultuurraad Dirk Overstraete,


In naam van het gemeentebestuur heet ik als schepen van erfgoed iedereen van harte welkom op de opening van de tentoonstelling ‘Schuttersgilden in de Zwinstreek’. Ik had eerst nog gedacht om bij al die aanwezige schutters nog een kogelvrije vest aan te doen maar ik heb het dan toch niet gedaan. Met deze tentoonstelling belichten we een speciale gemeenschap uit het verleden die eveneens aan verschillende evoluties is blootgesteld geweest. In de middeleeuwen werden stadsmilities opgericht om de inwoners en haar bezit te beschermen. Schuttersverenigingen maakten toen deel uit van deze milities. Vanaf de 14de eeuw ontstonden er handbooggilden die toegewijd waren aan Sint-Sebastiaan. Ze organiseerden wedstrijden en namen deel aan processies. Vanaf de 15de eeuw ontstonden er schuttersgilden op het platteland. Hun militaire functie verloren ze maar ze kregen wel een kerkelijke, sociale en een ontspannende functie. Geen enkele gilde kan terugblikken op een ononderbroken bestaan door de vele oorlogsomstandigheden en de Franse omwenteling die als resultaat had dat eind 18de eeuw de gildes werden afgeschaft. Veel koningszilver werd gesmolten… 

Maar begin 19de eeuw zien we een heropleving in de schutterij. Oude gildes worden heropgericht en zelfs nieuwe schietverenigingen zien het daglicht! Tot op vandaag telt de Zwinstreek talrijke bloeiende schuttersverenigingen. Vriendschap is het grondbeginsel van een schuttersgilde en ook voor Knokke-Heist is dit woord van groot belang. In een maatschappij die in een toenemende mate individueler wordt, wil ik er nogmaals op aandringen dat we samen een stuk sterker zijn en dat verenigingen in de eerste plaats mensen moet verbinden. Onze verenigingen zijn het cement van onze mooie badplaats en bieden aan elke inwoner de kans om het beste te halen uit z’n vrije tijd. En dat was nu net wat die gildes die je straks zult leren kennen, eveneens voor ogen hadden. Geniet ervan en kom zeker eens terug om een pijltje op de liggende wip af te schieten.

En ik wil ook de heer Davy Goedertier van harte bedanken, Davy heeft heel hard gewerkt samen met Thomas voor deze tentoonstelling op punt te zetten. En ik geef graag het woord nu aan zijn vader Marc die ons nog wat meer zal toelichten. 

Ik dank u.


speech Marc Goedertier
___________________________________________________________________________________

Heren  Schepenen,
Beste collega’s van het Nationaal Bestuur,
Beste genodigden,


Het is niet de eerste maal dit jaar, dat we met de Koninklijke Nationale Bond der Belgische Wipschutters en verschillende boogschutters te gast zijn, in deze mooie badplaats Knokke-Heist.
Op zaterdag 29 augustus j.l.  hebben wij, het Belgisch kampioenschap staande wip voor de jeugd ingericht, op het terrein van de Koninklijke Gilde Heist-Duinengalm en op 11 juli richtte dezelfde Gilde haar jaarlijkse jeugdschieting in, die meetelt voor het Internationaal Jeugdcriterium, onder de auspiciën van de Nationale Bond.
De Koninklijke Nationale Bond der Belgische Wipschutters is gesticht in 1908 en heeft tot doel “al het mogelijke te doen om de staande wipschutterssport aan te moedigen en te bevorderen”.
Voor de aanwezigen die het niet weten, Davy Goedertier, vrijwillig medewerker aan deze tentoonstelling is mijn zoon.
Dat hij zo gepassioneerd en geïnteresseerd is in alles wat met boogschieten te maken heeft, is niet moeilijk te begrijpen,  als ik een stukje familiegeschiedenis mag meegeven.
De overgrootvader van Davy, Jérôme Goedertier, was in 1932 een van de stichters van de schuttersmaatschappij van Munte Ons vermaak. Er werd geschoten op de liggende en op de staande wip. De  grootvader van Davy, Willy Goedertier, was ook al van in zijn jeugd boogschutter, was secretaris en nadien tot aan zijn overlijden, voorzitter van de Koninklijke Gilde de Ware Vrienden van Sint-Sebastiaan Gent.
Davy’s vader, ik dus,  ben als kind altijd in Munte bij mijn grootouders op vakantie geweest, heb dagelijks geschoten op de liggende en de staande wip, tientallen bogen en honderden pijlen kapot geschoten. Als jeugdschutter heb ik mijn eerste kunstbord geschoten bij de Koninklijke Gilde Knokke Sint-Sebastiaan en sedertdien is mijn belangstelling ook meer en meer uitgegaan naar het verzamelen van kunstborden, beelden van Sint-Sebastiaan, medailles enz.
 Ik ben bestuurslid geworden in mijn Gilde in het jaar 1975, nadien secretaris en na het overlijden van mijn vader hoofdman van de Gilde geworden. Sedert 1975 maak ik deel uit van het bestuur van de Nationale Bond en sedert 1992 ben ik jeugdvoorzitter.
Dus, beste aanwezigen, u heeft het gehoord dat Davy de microbe van het boogschieten en van het verzamelen het niet van vreemden heeft geërfd.
Davy is op de website van het museum Sincfala terecht gekomen tijdens één van zijn  vele zoektochten op internet naar Koningsbreuken, keizersbreuken, gilde kettingen, gilde zilver, enz... dit om te kunnen gebruiken bij de  schuttersexpo:  '' De geschiedenis van de Handboog- & de Kruisboogschutters in en rond Deinze '' die zou plaatsvinden in 2016.

Sedertdien heeft hij goede contacten met Thomas, de coördinator van dit museum. En het was toen dat Thomas hem vroeg, of hij het zag zitten om hem te helpen met de samenstelling van deze tentoonstelling.

Davy heeft zijn ja-woord gegeven en heeft verschillende bezoeken aan de naburige schuttersstanden gebracht en ook veel opzoekingen verricht.  En vandaag zijn we hier dan samen, om als eersten deze tentoonstelling te bezoeken.

Davy heeft een verzameling van ongeveer 3800 kunstborden + nog 10.000 borden op foto, ongeveer 12.000 verschillende afbeeldingen van Sint-Sebastiaan: op borden, serviezen, glasramen, schilderijen, fresco’s, etsen, medailles, enz. Hij bezit een 150-tal boeken over schuttersgilden en heeft een fotoverzameling van ongeveer 48.000 foto’s over het boogschieten algemeen.

Ik hoop van ganser harte, dat er nu veel schutters en niet-schutters willen meewerken, om al het cultureel erfgoed van de verschillende gilden en maatschappijen te verzamelen en het eventueel onder te brengen in de verschillende musea die ons land rijk is.


Ik heb hier nog een klein aandenken mee voor u Mijnheer de Schepen, dit is een boek met de geschiedenis van de Nationale Bond en is geschreven door ondervoorzitter Willy Vander Heggen, ik wens u veel leesgenot.
Ik bedank u voor uw aandacht. 

Ook Thomas Hoeberigs mocht zo een boek met de geschiedenis van de Nationale Bond in ontvangst nemen




___________________________________________________________________________________

Hierna enkele sfeerbeelden genomen door Bernard Verhaeghe
De officiële opening van de expo







Geen opmerkingen:

Een reactie posten

E.K. SENIOREN Schuttersborden Davy Goedertier

Europees Kampioenschap Seniors model model model IVW = I nternationale V erbroedering der W ipschutters 1 ...